19/10

Så var vi hemma efter att ha varit i Örebro på uppfödarkonferens, det var mycket välordnat med intressanta föreläsare bla. om genetik och hur genforskningen har kommit i för stadie nu och om framtiden, Mats pratade om hur schäferstandarden utställning vs bruks, han tog även upp att grå schäfer inte är en "bruksfärg" utan även kan ses på utställning. Dom största diskussionerna hamnade dock hos Per som föreläste om mentalitet och MH. Vad detta har för betydelse för avelsarbetet. Han fick en hel del mothugg och frågor som är intressant att föra fram och ha en dialog om.
Han tog upp en bra fråga ang hur vi avlar på mentaliteten.
Många gånger är det så att man vill få fram mycket temperament och tittar mindre på mentaliteten på två generationer har man farliga avkommor som biter oprovocerat. Man måste se till HELHETEN! som för den delen seriösa uppfödare strävar efter.

Ni kan läsa med om konferansen i nästa nummer av schäfertidningen.

I veckan ska jag fortsätta spåra med Decibel, jag har fått goda råd av Willi som jag måste prova.
Ska även ut och fota lite och lägga ut lite bilder.




Kommentarer
Postat av: Susihus

Serpentinspår låter roligt, det ska jag testa imorgon för Bono slarvar i vinklarna då han har på tok för hög fart...Ha en härlig dag

Kram

2009-10-20 @ 17:11:52
URL: http://susihus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0